سایت آزمون دکتری ‌( www.PhdAzmoon.Net ) – دانشمندان توانستند با موفقیت جمجمه یکی از معروف‌ترین یافته‌های باستان شناسی قرن بیستم را با استفاده از تصویربرداری سه‌بعدی بازسازی کنند.

38A645DD00000578-3800028-The_realistic_face_of_the_Lord_of_Sip_n_is_finally_revealed_dres-a-1_1474477017219.jpg

به گزارش پی اچ دی آزمون به نقل از ایسنا به نقل از دیلی‌میل، دانشمندان برزیلی موفق شدند که چهره یکی از خدایان باستان پرو در دوره تمدن موچه را بازسازی کنند و نشان دهند که اگر وی در حال حاضر زنده بود چه ظاهری داشت.

تمدن موچه یا حکومت موچه بخشی از تاریخ کشور پرو است و به دوران حکمرانی قوم موچه بر مناطق غربی و ساحلی پرو امروزی در خلال سال‌های ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ میلادی بازمی‌گردد.

این مومیایی ۲۰۰۰ ساله برای اولین بار در سال ۱۹۸۷ کشف شد و در آن زمان یکی از ده اکتشاف مهم قرن بیستم محسوب می‌شد.


صورت این مومیایی در لیما پایتخت کشور پرو رونمایی شد.

مردم موچه در فلزکاری،جواهرسازی و سفال کاری پیشرفته بوده و تکنیک‌های ویژه‌ای برای آبیاری اراضی کشاورزی خود ابداع کرده‌ بودند.

آنها اهرام بزرگ و متعددی را بنا کرده بودند که برخی از آنها هنوز هم دارای چشم‌انداز زیبا است.

پژوهش‌های انجام شده توسط دو محقق برزیلی نشان می‌دهد که سن این پادشاه بین ۴۵ تا ۵۵ ساله بوده است.

محققان این پژوهش بر این باورند که این پادشاه دارای ویژگی‌های معمولی از اصل و نسب پیشاکلمبی بوده و مثل سرخپوستان بومی آمریکای جنوبی که صدها سال پیش در پرو زندگی می کردند، به نظر می‌رسد.

این محققان کار بسیار دشواری را در پیش رو داشتند چرا که جمجمه این پادشاه باستانی به شدت آسیب دیده بود.


این جمجمه به حدود ۹۶ قطعه شکسته شده بود زیرا قرن‌های زیادی را در خاک مانده و به دلیل فشار وارده از رسوبات شکسته شده بود.

بنابراین محققان این پژوهش ناچار شدند تا تکه‌های شکسته را با چسب به یکدیگر بچسبانند.

آنها همچنین یک قاب پلاستیکی را در داخل حفره جمجمه قرار داده بودند تا از جدا شدن قسمت‌های این جمجمه شکننده از یکدیگر جلوگیری کنند

این بدان معنی است که کار بازسازی جمجمه مجازی به شکل اولیه خود یکی از سخت ترین و پیچیده ترین عناصر این پروژه بوده است.

سر هم کردن این جمجمه در حدود ۶ روز به طول انجامید و محققان در کمتر از ۲۴ ساعت توانستند عضله، بافت و پوست و حالت چهره این پادشاه را با استفاده از الگوریتم‌های نرم افزار سه‌بعدی “بِلِندر” برای بازسازی چهره وی استفاده کنند.

برای شروع این پژوهش محققان از روش فتوگرامتری(تصویرسنجی) استفاده کردند تا یک نقشه سه‌بعدی از استخوان‌های وی بسازند.

تصویرسنجی یا فتوگرامتری دانش و فناوری استخراج اطلاعات مربوط به زمین و محیط پیرامون آن از تصاویر گرفته ‌شده یا حسگرهای دیگر ازطریق اندازه‌گیری و پردازش و تحلیل و نمایش آن‌ها است.

محققان دهها اندازه‌گیری دقیق فضایی از تمام زوایای جمجمه را تهیه کرده و به صورت دیجیتالی ۴۵ تصویر از نیمه بالایی جمجمه و ۴۵ از نیمه پایین آن تهیه کردند.

برای کمک به بازسازی چهره این جمجمه باستانی، محققان این پژوهش از میانگین چهره مردان شهر سینوپ در برزیل استفاده کردند.

آنها بر این باورند که پژوهش آنها گام مهمی در انسان‌شناسی و درک بیشتر در زمینه خدایان دوره موچه است.