آیت الله اعرافیسایت آزمون دکتری ‌( www.PhdAzmoon.Net ) – قم – رئیس جامعه المصطفی العالمیه، تعامل مناسب با مذاهب دیگر از موضع مشفقانه را از راهبردهای کلان امام صادق(ع) برشمرد و گفت: سیره تابناک آن حضرت باید الگوی حوزه و المصطفی باشد.

به گزارش پی اچ دی آزمون به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از جامعه المصطفی العالمیه، آیت الله علیرضا اعرافی در افتتاحیه دهمین اجلاس مدیران و نمایندگان المصطفی، شکل‌گیری نهاد مقدس جامعه المصطفی را به برکت انقلاب اسلامی، خون‌های شهیدان، سلف صالح و بزرگان دین، حوزه‌های علمیه و رهنمودهای مقام معظم رهبری و همت تمام مسئولان و دست اندرکاران این نهاد خواند و ضمن خیرمقدم به نمایندگان و مدیران المصطفی و تشکر از برگزارکنندگان دهمین اجلاس مدیران و نمایندگان المصطفی، تلاش‌های تمامی خدمت گزاران به جامعه المصطفی را شایسته تقدیر دانست.

رئیس المصطفی در محور نخست سخنان خود با اشاره به پیش رو بودن ایام شهادت حضرت امام صادق(ع)، به بیان روایتی از آن بزرگوار پرداخت و ابراز داشت: امام باقر(ع) که نقطه عطف و فصل جدید در جهاد علمی و معارفی اهل بیت(ع) هستند، در زمان وفاتشان، استمرار این جهاد معرفتی و راهبرد فکری و تعالی معرفتی اصحاب خود را به فرزندشان، امام صادق(ع) سپردند.

آیت الله اعرافی ادامه داد: امام صادق(ع) نیز در پاسخ به پدر بزرگوار خود فرمود: آن چنان راه علمی تو را استمرار می بخشم و جان یاران تو در مدینه را لبریز از معارف الهی می نماییم که هیچ کدام از آنان نیازمند سئوال پرسیدن از کسی نباشد. میراث حدیثی امام صادق(ع) و چهارهزار شاگرد که با تنوع رشته‌ای، مذهبی و معارفی گسترده از ایشان برجای مانده است، نتیجه میعادی است که میان این دو امام بزرگوار بسته شد.

وی مهم ترین راهبرد آن دو امام بزرگوار را مرجعیت علمی تشیع دانست و ابراز داشت: شرایط عصر این دو امام، مصادف با معرکه آراء و اندیشه‌های گوناگون و مذاهب مختلف فقهی و فلسفی، شکل‌گیری مذاهب اربعه فقهی و اوج مواجهه مکاتب کلامی و منازعه‌های میان مذهبی و میان دینی بود.

رئیس حوزه‌های علمیه سراسر کشور ادامه داد: در آن عصر، از یک سو قلمرو جهان اسلام گسترش یافته بود و از طرف دیگر، به دلیل این توسعه، اندیشه‌های وارداتی و گفتمان‌های فرا اسلامی در جهان اسلام رواج یافت و همچنین در شرایطی که در درون جریان تشیع نیز شاهد انحرافاتی همچون غلات، زیدیه و … هستیم، جریان علم و دانش اسلامی در مواردی با عالم سیاست درگیر شده و قشری از وعاظ السلاطین و علمای وابسته به دستگاه ظلم شکل گرفتند تا توجیه کننده اعمال خلفای ظالم موروثی باشند.

وی، شکل گیری خلافت‌ها منحرف و موروثی، برپایی نهضت‌های راستین و دروغین به دنبال حادثه عاشورا و نیز تشنگی جهان اسلام برای پیشرفت مرزهای فکری و جغرافیایی را از دیگر شرایط ویژه عصر امام صادق(ع) برشمرد و اظهار داشت: امام صادق(ع) در این شرایط برای استمرار بخشیدن به حرکت امام باقر(ع)، راهبردهایی را در پیش گرفت که ترکیز بر فعالیت های علمی و معرفتی در عین حفظ استقلال از حکومت و مرزبندی با حاکمان جائر، نخستین مورد آن بود.

رئیس المصطفی ادامه داد: با تشخیص امام صادق(ع)، غوغاهای میان دینی و میان مذهبی و آشوب‌های اجتماعی و سیاسی و شرایط محیطی اقتضا می‌کرد تا فصل جدیدی از دانش پروری بر اساس تعمیق اندشیه دینی و پرهیز از مبارزه مستقیم پایه‌ریزی گردد و در عین حال، تأکید بر حمایت از جریان‌های سیاسی سالم و طرد جریان‌های ناسالم در دستور کار ایشان قرار داشت که تبلور آن را می‌توان در فقه سیاسی که از آن حضرت برای ما به یادگار مانده است، مشاهده نمود.

امام جمعه قم، هویت بخشی به اقلیت شیعه و پیروان اهل بیت(ع) و تعالی علمی، اخلاقی و اجتماعی آنان و تعامل مناسب با مذاهب دیگر از موضع مشفقانه و راهنمایی و بدون درگیری طائفه‌ای ضمن حفظ مرزهای معرفتی شیعه را از دیگر راهبردهای کلان امام صادق(ع) برشمرد و در ادامه به بیان اقدامات آن حضرت برای پیشبرد این راهبردها پرداخت.

آیت الله اعرافی، بهره گیری از این فرصت گذار و غوغای فرهنگی و اجتماعی و مسافرت‌ها و مهاجرت‌ها، پایه‌ریزی کرسی‌های متنوع تدریسی با محوریت مسجد النبی، پرورش خیل عظیم شاگردان که در منابع تا چهار هزار شاگرد نیز ذکر شده است، پایه ریزی کرسی‌های گفتگو و مناظره با صاحبان اندیشه‌های گوناگون، راه اندازی هسته‌های تخصصی معارف الهی، تنوع روش‌ها، طرد غلات و منحرفان در داخل جبهه حق و تبیین ادبیات مقابله با ظلم و حاکمان جائر را از مهم‌ترین اقدامات امام صادق(ع) برشمرد و استفاده از نگاه و سیره تابناک آن حضرت را برای استمرار این راه نورانی به ویژه برای حوزه علمیه و جامعه المصطفی ضروری دانست.

رئیس جامعه المصطفی، در بخش بعدی سخنان خود، با اشاره به موضوع دهمین اجلاس سراسری مدیران و نمایندگان جامعه المصطفی، خاطرنشان کرد: ما نیازمندیم مدیران المصطفی و دانش آموختگان المصطفی از نگاه کلان راهبردی برخوردار باشند. مدیران نیازمند یک ذوق و اندیشه درونی هستند تا بدانند امکانات محدود خود را باید به کدام سمت سوق دهند. نگاه راهبردی امام خمینی(ره) و سوق دادن امکانات حوزه علمیه که موجب انقلاب شکوهمند اسلامی شد و یا حرکت راهبردی آیت الله حائری که به پایه ریزی حوزه علمیه منجر گردید، ثمره این راهبرد است.

آیت الله اعرافی، در پایان، رصد و پایش شرایط کشورها، تأکید بر مرجعیت علمی و معرفتی، حضور نمایندگان در کشورها به عنوان الگوی تفکر انقلاب اسلامی و المصطفی، تعامل مذهبی و حوار دینی، توسعه شبکه‌های فکری و معرفتی، گسترش ارتباطات علمی، دانشگاهی و رسانه‌ای، تثبیت هوشمندانه مراکز و نمایندگی‌ها و آمادگی برای شرایط مختلف را از دیگر راهبردهای مهم و قابل توجه برای مدیران و نمایندگان المصطفی در سراسر جهان دانست.